BiS-bloggen
Nyheter, texter och händelser från BiS
-
Medverka i nästa nummer av bis!
Vill du skriva om bibliotek, kultur och samhälle? Är du en hejare på att illustrera? Medverka i nästa nummer av bis!
-
Glesbygdsvardagen bakom statistiken
”Ord som tillgänglighet och likvärdighet får en särskild betydelse i våra trakter.” Enligt den senaste nationella biblioteksstatistiken är Dorotea en av kommunerna med bäst bemanning. Karin Råghall skriver om glesbygdsvardagen bakom KB-statistiken.
-
Biblioteket – en inkluderande arena för demokratiaktivism
Är tillträdesförbud till biblioteken en lösning mot stök, bråk och våld?
-
Ladda ned bis 2/2021
Du vet väl om att du är välkommen att läsa äldre nummer av bis helt gratis? Nu kan du ladda ner förra numret med tema skolbibliotek som skickades ut till prenumeranterna i juni.
-
Läs BiS nyhetsbrev för september
I nyhetsbrevet får du en förhandstitt på kommande nummer av tidskriften bis och kan även läsa Eleonor Pavlovs replik om Adlibris – ”Problemet är inte leverantörerna”.
-
Nya numret av bis – glesbygdsvardag, funktionsrätt och digitalisering
Glesbygdsvardag, funktionsrätt och digitalisering i nya numret av bis. Få nästa nummer i brevlådan! En prenumeration kostar från 160 kronor för fyra nummer och du kan betala enkelt med Swish.
-
Läs BiS nyhetsbrev för augusti
I detta nummer kan du läsa ett antal texter som belyser olika problem och möjligheter för skolbiblioteken. Vidare så kan du läsa om oroväckande trender i barn- och ungdomslitteraturen och en kommentar om dramat kring folkbibliotekens upphandlade leverantör Adlibris signerad Ingrid Atlestam.
-
Replik: Problemet är inte leverantörerna
”Jag kan känna att det skulle vara svårt, om inte omöjligt, att skapa ett BTJ 2.0 idag.” – Eleonor Pavlov svarar Ingrid Atlestam om bibliotekens inköp.
-
Tillbaka till ruta ett!
Problemet med bibliotekens bristande inköpskompetens och frihet att välja inköpskanaler har exponerats under sommaren.
-
Flödet – en podd om skolbibliotek har pratat skolbibliotek i snart fyra år
Trots att Flödet drivs med knappa medel når den ut till en växande skara lyssnare. Bibliotekarierna bakom Flödet berättar om hur de använder podden som redskap för att utforska olika frågor kring skolbibliotekens verksamhet.
-
Vem vill vara Nancy Pearl? Ingen, men för våra elevers skull är vi det!
En konsekvens av distansundervisningen blev att eleverna inte längre hade tillgång till det fysiska biblioteksrummet. Den rumsliga betydelsen blev extra tydlig, särskilt för de elever som behövde en lugn och trygg plats som mest.
Tips från redaktionen
Är du sugen på att skriva något för BiS?
Kontakta gärna redaktionen med dina bidrag eller önskemål!



